Apply now

The Rape of Lucretia


NL

Carlos Wagner regisseerde The Rape of Lucretia voor het eerst 23 jaar geleden – eerst voor de IOA, later voor Opera Vlaanderen. Het was de start van zijn carrière. Hij herkende in Britten’s partituur een grote gestileerdheid die hem deed denken aan het Japanse Noh-theater. Vandaag ontmoeten Wagner en Lucretia elkaar opnieuw. Het dwingt Wagner tot een andere aanpak. Deze keer focust de regisseur op het verband tussen de opera en WOII.   

The Rape of Lucretia ging in première een jaar na het einde van WOII. Oorlog verwoest een samenleving tot in het diepst van haar vezels. Geweld lokt geweld uit : tijdens WOII nam in Groot- Brittannië de misdaad dramatisch toe, het aantal verkrachtingen steeg. 

Zoals elke verkrachting is de verkrachting van Lucretia niet enkel een seksuele handeling. Het is een brutale, hopeloze poging om macht te verwerven, om het onbereikbare te domineren, om te onderwerpen. Zo lees je Lucretia’s verkrachting als een allegorie, een verbeelding van brutaal geweld tussen mensen, geweld dat onherstelbare littekens nalaat die het slachtoffer drijven tot een wanhoopsdaad die niemand weet te voorkomen.

Deze voorstelling behandelt o.a. het thema seksueel geweld. Heb je hier achteraf vragen bij? Bel dan 106 en praat er in alle vertrouwen over.
Deze voorstelling behandelt o.a. het thema zelfmoord. Wie na deze voorstelling nood heeft aan een gesprek, kan terecht bij de zelfmoordlijn op nummer 1813 of bij Tele-Onthaal.

Ontdek meer

Bekijk de trailer hier


ENG

Twenty-three years ago, Carlos Wagner directed The Rape of Lucretia for the first time. It was the starting point for his career. Then, Wagner approached Britten’s opera as a piece of stylized Japanese theatre. Now, Wagner and Lucretia meet again, in an entirely new production. This time, the director’s reading focuses on the connection between the opera and World War II.  

Britten’s The Rape of Lucretia premiered in 1946, a year after the end of World War II. A war that scarred the whole of Europe and its society to this day. War destroys the fibre of society, and violence begets violence. During World War II, crime increased dramatically in Britain – and so did rape.  

Britten’s Rape, like all rapes, is not merely a sexual act. It is a brutal and desperate attempt to assert power, to dominate the unattainable, to subjugate. The rape of Lucretia can be understood as an allegory, a representation of brutal violence between humans – violence leaving irreparable scars. Lucretia is driven to an act of desperation, as we watch in despair.  

This performance deals with the theme of sexual violence. If you have any questions about this afterwards, call 106 and talk about it in complete confidence.
This performance deals with the theme of suicide. If you need to talk to someone after this performance, you can contact the suicide prevention hotline at 1813 or Tele-Onthaal.

Discover more

Watch the trailer here

Dates

  • Minard, Ghent - 5 & 6/05/2023 (20:00h)
    Tickets
  • 't Eilandje, Antwerp - 7 & 8/06/2023 (20:00h)
    Tickets

Prijs

Price: € 20 / 10 (red) / Uitpas

Credits

Artistic team

Composer: Benjamin Britten
Librettist: Ronald Duncan
Conductor: Filip Rathé
Director: Carlos Wagner
Scenography and Costumes: Alejandro Andújar
Light design: Glen D’haenens
Director’s assistant:
Karine Haesslein

Musical coach: Hein Boterberg
English Language Coach: Rachel Harland

Cast

Male Chorus: Kwanhee Park
Female Chorus: Ecem Topcu (5 May & 7 June), Ernestina Jošt (6 May & 8 June)
Collatinus: Dashuai Jiao (non-IOA)
Junius: Alexander Ivanov (non-IOA)
Tarquinius: SoJin Yang
Lucretia: Oleksandra Kuzmina
Bianca: Yoonjung Kim
Lucia: Eriko Hashimoto (5 May & 7 June), Agata Kowalik (6 May & 8 June)

Ensemble: Spectra Ensemble

Coproduction: International Opera Academy and Opera Ballet Vlaanderen 

With the support of the Flemish Government and the City of Ghent
License: Boosey & Hawkes Music Publishers Limited

Algemene informatie

English with Dutch surtitles

Duration: ca. 95 minutes

Introduction in Dutch at 19u15.

Stay informed

IOA newsletter

Subscribe to our newsletter now and sign up here.