Bad Composers


NL

#OperaToo?

Ook in opera hebben slechteriken vaak de dankbaarste rollen. In Mozarts Zauberflöte moet de Koningin van de Nacht niet eens zoveel doen, maar op haar scheldtirade vol topnoten en malicieuze triolen zit iedereen te wachten. Maar hoeveel venijn en seksisme zit er in aria’s die minder opvallend grossieren in woede en razernij? Hoe onschuldig is de viriliteit van een hoge tenornoot, en hoe geseksualiseerd zijn de melodische plooien van een sopraanpartij? Wanneer het aankomt op lastige kwesties rond gender en stereotypering, hebben we aan opera een vette kluif. Jazeker, de noten liggen vast, en de makers zijn vaak eeuwen dood. Zullen we het daarbij laten, of draven we door in correctheid? De studenten van de International Opera Academy wagen een dansje op het dunne koord tussen lust en rede.

ENG

#OperaToo?

Just like they do in other artforms, baddies get the most interesting parts in opera too. While the Queen of the Night has no major part in Mozart’s Zauberflöte, the entire audience is waiting for her rant, packed with killer high notes and malicious triplets. But how much venom and sexism is present in less furious or angry arias? How innocent is the virility of the tenor’s high note, and how sexualized are the melodical arabesques of a soprano’s score? When it comes to inconvenient truths about gender and stereotypical thinking, opera provides a feeding frenzy. Yes, the notes are set, and composers have often been dead for a long time. Should we simply leave it there, or are we pushing for overcorrection? The students of the International Opera Academy will dance the tightrope between lust and reason.

Dates

  • Muziekcentrum De Bijloke, Gent - 24 April 2022 (16:00-17:15)
    Tickets & info

Credits

Cast: Students of the International Opera Academy

Festival by Muziekcentrum De Bijloke

Stay informed

IOA newsletter

Subscribe to our newsletter now and sign up here.