L’Enfant et les Sortilèges (An Empty House)
ENG
The French writer Colette begins L’Enfant et les Sortilèges with a fantastic tantrum. The main character l’Enfant rebels and the living room bears the brunt: pieces of furniture, maths textbooks and even pets cannot escape his fury. His rebelliousness turns into surprise and remorse when all his victims – the clock, the teapot, the squirrel… – come to life one by one to seek revenge. Composer Maurice Ravel immediately fell in love with the imaginative libretto and worked for almost ten years on his opera, in which every enchanting interaction is a gem in itself, full of wonderful colours and melodies. Director Maëlle Dequiedt and her team place Ravel’s fantaisie lyrique in a new frame story that transcends languages and times and brings strange and dark dimensions to light. Sometimes you have to go back in time to move forward – and vice versa.
NL
De Franse schrijfster Colette laat L’Enfant et les Sortilèges beginnen met een fantastische driftbui. Het hoofdpersonage l’Enfant rebelleert en de woonkamer moet eraan geloven: meubelstukken, wiskundeboeken en zelfs huisdieren ontsnappen niet aan zijn furie. Zijn opstandigheid slaat om in verbazing en berouw wanneer al zijn slachtoffers (de klok, de theepot, de eekhoorn…) één voor één verhaal komen halen. Componist Maurice Ravel was op slag verliefd op het verbeeldingrijke libretto en werkte bijna tien jaar aan zijn opera, waarin elke bezwerende interactie een kleinood op zich is, vol wonderlijke klankkleuren en melodieën. Regisseur Maëlle Dequiedt en haar team plaatsen Ravels fantaisie lyrique in een nieuwe raamvertelling die talen en tijden doorkruist en bevreemdende en duistere dimensies aan het licht brengt. Soms moet je nu eenmaal terug in de tijd om vooruit te kunnen – en vice versa.